Iconological Analysis of the swallow’s nest in the Golfarang carpet with an inscription in Kurdistan
در این تحقیق، نقوش متنوع حاضر در منطقه کردستان به عنوان نمایانگری از فرهنگ محلی بررسی شدهاند، به ویژه نقوش آشیانه چلچله در قالیچهی گلفرنگ کتیبهدار کردستان که با روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی مورد بررسی قرار گرفته است. این قالیچه به روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری مطالب به طریق اسنادی و کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفته است. موتیفهای حیوانی، نمایشی از شکل ظاهری و در عین حال استیلیزهی جانورانی است که قرنها برای زندگی مردم منطقه کردستان اهمیت داشتهاند و شاید ویژگیهایی مبنی بر سودمندی، احترام و تقدس را در ذهن بیننده تداعی میکردهاند. با مطالعهی آثار هنری زیویه، پایتخت باستانی منطقه و نیز کتیبهها و آثار هنری دولتهای ساکن منطقه در نخستین سدههای هزارهی اول پیش از میلاد با تصاویر موجودات افسانهای و حیواناتی روبهرو میشویم که زینتبخش آثار بودهاند. برطبق یافتههای این پژوهش، نقوش حیوانی همراه با هنرهای آوایی و اشعاری در ادبیات چشمگیر فولکلور زبان کردی به تداعی احساسات و درونیات غنی میپردازند. این ارتباط شگفتانگیز بین نقوش ثبت شده و ادبیات تاریخی و شفاهی مردم کردستان، نشانگر جایگاه ویژهای است که این هنرها در زندگی این اجتماع داشتهاند.
Abstract In this study, diverse patterns present in the Kurdistan region have been examined as indicative of the local culture. Specifically, the patterns of Chelchleh nest depicted in the inscription-laden carpets of Kurdistan have been investigated using the iconology method. Each one of these animal motifs is a demonstration of appearance and style of some creatures which were of great importance for Kurdistan people’s lives and maybe they evoke some features such as usefulness, fear, respect or sanctity in viewer’s mind. With studying the art works of Ziwiye – Manneana’s ancient capital – and also inscriptions and art works from inhabitant states of region in the early centuries of the first millennium BC, we encounter with some pictures of legendary creatures and animals which were adorn to these artifacts. Also in carved drawings founded on Karaftu cave walls, there are some animal motifs (Goats, camels, and fawns). The amazing patterns of Uraman cliffs and all are signs of the importance and profitability of the nature for humans, they are signs of some animals which were so important that sometimes even have been worshiped by people. But in addition to all these, what was the inspiration for the author in this research, was the phonetic art and the poems, relating rich emotions and feelings in impressive folk literature in Kurdish language. And how beautiful it is to discover the amazing relation between these patterns depicted on objects, with historical and oral literature, which has a special place in this people’s lives.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1